CAMPAGNE 2019/2020

CHECK, CHECK, CHECK YOUR BODY

Melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, staat in de top-3 van de meest voorkomende vormen van kanker onder jongeren. Zaak dus om te weten wat het is en waar je op moet letten. Stichting Melanoom helpt je daar bij.

​

Check your loved ones, Check yourself

Zat die moedervlek er nu al? Of is hij groter geworden? Door jezelf grondig te inspecteren kun je beter antwoord geven op dit soort vragen. Dermatologen raden aan je huid regelmatig van top tot teen te checken. De kaart hieronder geeft aan waar je op moet letten bij het controleren van jouw huid. Vraag een vriend om jouw rug te checken en check dan ook die van hen. Want je eigen rug op verdachte plekjes inspecteren is natuurlijk best lastig.

Meer over de campagne
Begin mei is de International Melanoma Awareness Month van start gegaan en wordt er wereldwijd aandacht voor melanoom gevraagd. Stichting Melanoom sluit hierbij aan door de campagne Discover your Spot uit te breiden met de lancering van twee filmpjes en een GIF-pakket met als thema: Check, Check , Check Your Body

Onze campagne heeft als doel jongeren bewuster te maken van het belang regelmatig je huid te controleren op verdachte plekjes. Melanoom staat in de top-3 van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren maar uit onderzoek van Stichting Melanoom blijkt dat een op de drie millenials (18-38 jaar) niet weet wat melanoom is. De introductie van de campagne is begin mei gestart met 52 soorten GIF stickers die tijdens de teaser al meer dan zeven miljoen views kreeg: https://giphy.com/discoveryourspot. De GIF stickers zijn beschikbaar via WhatsApp, Facebook en Instagram stories zodat iedereen kan meehelpen aan meer bewustwording rondom melanoom.

​

Hoe wordt een verdacht plekje ontdekt? Door een oplettend oog! Van jezelf of van een ander. Check jezelf en elkaar is de boodschap. Dit wordt verteld door een (illustratief ) personage met een expressief oog en een loep. Zij is de hoofdpersoon in de campagne.

Lees hier het persbericht over de campagne: CHECK CHECK CHECK Your body

GIFSTICKERS_1200.gif
CHECKCHECKCHECK.png

Een verdachte moedervlek… wat nu?

Geen paniek. Niet elk vlekje is meteen een melanoom. Toch moet je bij enige twijfel een bezoek brengen aan de huisarts. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een dermatoloog zodat de moedervlek goed onderzocht kan worden.

Het is bij melanoom super belangrijk om er op tijd bij te zijn. Een melanoom die vroeg wordt ontdekt en verwijderd, is heel goed te genezen. De kans op overleving is dan bijna 100%. Maar melanoom is niet voor niets de meest agressieve vorm van huidkanker. Het kan snel uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Een uitgezaaid melanoom is moeilijk te behandelen en heeft een heel veel slechtere prognose. Dus ga naar de huisarts als je twijfelt; better to be safe than sorry.

Wat is een melanoom?

Een melanoom is een kwaadaardige moedervlek en een agressieve vorm van huidkanker. Dat klinkt niet goed en dat is het ook niet. Soms verschijnt deze moedervlek uit het niets, maar vaker ontstaat een melanoom uit een bestaande moedervlek. Het gaat dan meestal om moedervlekken die al enigszins afwijkend waren of grote moedervlekken die bestaan vanaf de geboorte. Melanoom komt overal op het lichaam of op de slijmvliezen voor. De tumor kan uitzaaien naar de bloedbaan en lymfeklieren.

CHECK_MOEDERVLEK.jpg

LEES HUN VERHALEN

Joelle.jpg
foto Linda.jpg
IMG_2930-AdobeRGB%2CPerceptueel_edited.j

Joëlle (28)
IK HAD NOOIT STILGESTAAN BIJ DE GEVAREN VAN ZONLICHT

Linda (41)
HUISARTS VOND DE VLEK NIET VERDACHT

Daphne (29)

OPEENS ZAT ER EEN MOEDERVLEK

IsabelPlessius.jpg

Roel (36)

WAS VROEGER EEN ZONAANBIDDER

Isabel (23)

WEKELIJKS ZONNEBANKEN?

Wil jij ook meehelpen aan meer awareness?​

Deel onze filmpjes, ga met onze GIFs en GIF stickers aan de slag, gebruik onderstaande hashtags en tag je vrienden. Zo leert iedereen meer over de signalen van melanoom.

We hebben 52 GIF stickers gemaakt. Z o kun je ze gebruiken:

WHATSAPP EN GIFS

Als je een van onze GIFs wil versturen via Whatsapp, moet je eerst op het emoji-symbooltje tikken onderaan het scherm, dan klik je op het symbooltje voor GIF en daarna op het vergrootglas (links). Dan krijg je de tekst 'Zoeken met Giphy' te zien. Hier tik je: 'discoveryourspot' in en voila, daar staan onze GIFs. Klaar voor gebruik.

INSTAGRAM STORIES GIF-STICKERS
Onze GIF-stickers zijn te vinden via de ADD STICKER optie (bovenin) nadat je een story (beeld of video) aanmaakt - zoek op discoveryourspot. Vergeet ons niet te taggen met
@discover_your_spot zodat iedereen die jou volgt snel de juiste informatie kan vinden.

FACEBOOK EN GIFS
Bij het maken van een nieuw bericht tik je in het rijtje symbolen (waar ook 'foto/video' toevoegen staat) op het GIF symbooltje,  dan tik je 'discoveryourspot' in en voila, daar staan onze GIFs. Klaar voor gebruik.

​

#discoveryourspot #stichtingmelanoom #melanoom #preventie #huidkanker #checkcheckcheck #checkyourbody #checkyourlovedones #eyeseeyou #skincancer #MakeSkinChecksMonthly #WorldMelanomaMonth
#WMM2020 #melanomaawareness #melanomaawarenessmonth #skincancerawareness #melanoma #checkyourskin #sunsafeyou