WINTERCAMPAGNE 2019

SUN SAFE IN THE SNOW

NIEUWE AWARENESS CAMPAGNE: SUN SAFE IN THE SNOW

Vlak voor de kerstvakantie lanceert Stichting Melanoom een nieuwe bewustwordingscampagne om verstandig zongedrag tijdens de wintersport te stimuleren: SUN SAFE IN THE SNOW.

Na de zeer succesvolle campagne 'CHECK, CHECK, CHECK YOUR BODY' eerder dit jaar (met meer dan 27 miljoen views op Giphy!), zet Stichting Melanoom opnieuw de kracht van social media in om de awareness boodschap rondom huidkanker te verspreiden.

Ook in de campagne SUN SAFE IN THE SNOW speelt Eyeleen (het oog karakter) de hoofdrol. Reislustig als ze is, heeft ze haar bikini verruild voor een skipak. Samen met haar grote liefde SPF is ze op weg naar de sneeuw en deelt tips uit voor de wintersport. Naast illustratie-GIF’s zijn er ook deze keer woord-GIF’s die de campagne ondersteunen.

Lees hier het persbericht over de campagne: SUN SAFE IN THE SNOW

ALL_IN_ONE.gif

SUN SAFE IN THE SNOW? LET'S GO!

Tijdens de wintersportvakantie is het volop genieten van het prachtige zonlicht en de mooie blauwe lucht in de bergen. Door de kou op wintersport voel je de kracht van de zon vaak niet goed. Terwijl de zon dan juist heel sterk is: dit komt omdat de lucht in de bergen vaak schoner en helderder is. Ook weerkaatsen verse sneeuw en ijs wel 80-90% van de UV-straling. Deze factoren samen zorgen ervoor dat je onbedekte huid snel verbrandt.

Verbranding van je huid vergroot de kans op melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker en ook op andere vormen van huidkanker zoals het basaalcel- en plaveiselcelcarcinoom. Bescherm jezelf en je kinderen dus extra goed tijdens de wintersport.

Maar wat is goede bescherming precies?

We vroegen het dr. Nicole Kukutsch, dermatoloog van het Huidkanker Centrum LUMC en zij geeft de volgende tips:

Tip 1:

Smeer je huid in met een zonnebrandcrème met minimaal SPF30, ten minste een kwartier voordat je naar buiten gaat. Herhaal dit iedere twee uur voor een optimale bescherming en neem een SPF-tube/stick mee voor onderweg.

Wil jij ook meehelpen aan meer awareness?

Ga met onze GIF's en GIF stickers aan de slag! Maak bijvoorbeeld een selfie en plak Eyeleen's muts op of kies een leuke zonnebril uit of leef je uit met een van de vele tekst stickers. Gebruik onderstaande hashtags en tag je vrienden.

INSTAGRAM STORIES GIF-STICKERS
Onze GIF-stickers zijn te vinden op Giphy, of via de ADD STICKER optie (bovenin) nadat je een story (beeld of video) aanmaakt - zoek op discoveryourspot. Vergeet ons niet te taggen met @discover_your_spot zodat iedereen die jou volgt snel de juiste informatie kan vinden.

FACEBOOK EN GIFS
Bij het maken van een nieuw bericht tik je in het rijtje symbolen (waar ook 'foto/video' toevoegen staat) op het GIF symbooltje,  dan tik je 'discoveryourspot' in en voila, daar staan onze GIFs. Klaar voor gebruik.

WHATSAPP EN GIFS

Als je een van onze GIFs wil versturen via Whatsapp, moet je eerst op het emoji-symbooltje tikken onderaan het scherm, dan klik je op het symbooltje voor GIF en daarna op het vergrootglas (links). Dan krijg je de tekst 'Zoeken met Giphy' te zien. Hier tik je: 'discoveryourspot' in en voila, daar staan onze GIFs. Klaar voor gebruik.

#sunsafeinthesnow #discoveryourspot #eyeloveski #letitsnow #snow #sneeuw #wintersport #ski #snowboard #skinlove #skinsafe #sunsafe #spfon #dermatology
#stichtingmelanoom #preventie #melanoom #huidkanker #skincancerawareness #skincancer #melanoma #melanomaawareness

LENTECAMPAGNE 2019

CHECK, CHECK, CHECK YOUR BODY

Melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, staat in de top-3 van de meest voorkomende vormen van kanker onder jongeren. Zaak dus om te weten wat het is en waar je op moet letten. Stichting Melanoom helpt je daar bij.

Check your loved ones, Check yourself

Zat die moedervlek er nu al? Of is hij groter geworden? Door jezelf grondig te inspecteren kun je beter antwoord geven op dit soort vragen. Dermatologen raden aan je huid regelmatig van top tot teen te checken. De kaart hieronder geeft aan waar je op moet letten bij het controleren van jouw huid. Vraag een vriend om jouw rug te checken en check dan ook die van hen. Want je eigen rug op verdachte plekjes inspecteren is natuurlijk best lastig.

Meer over de campagne
Begin mei is de International Melanoma Awareness Month van start gegaan en wordt er wereldwijd aandacht voor melanoom gevraagd. Stichting Melanoom sluit hierbij aan door de campagne Discover your Spot uit te breiden met de lancering van twee filmpjes en een GIF-pakket met als thema: Check, Check , Check Your Body

Onze campagne heeft als doel jongeren bewuster te maken van het belang regelmatig je huid te controleren op verdachte plekjes. Melanoom staat in de top-3 van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren maar uit onderzoek van Stichting Melanoom blijkt dat een op de drie millenials (18-38 jaar) niet weet wat melanoom is. De introductie van de campagne is begin mei gestart met 52 soorten GIF stickers die tijdens de teaser al meer dan zeven miljoen views kreeg: https://giphy.com/discoveryourspot. De GIF stickers zijn beschikbaar via WhatsApp, Facebook en Instagram stories zodat iedereen kan meehelpen aan meer bewustwording rondom melanoom.

Hoe wordt een verdacht plekje ontdekt? Door een oplettend oog! Van jezelf of van een ander. Check jezelf en elkaar is de boodschap. Dit wordt verteld door een (illustratief ) personage met een expressief oog en een loep. Zij is de hoofdpersoon in de campagne.

Lees hier het persbericht over de campagne: CHECK CHECK CHECK Your body

Wat is een melanoom?

Een melanoom is een kwaadaardige moedervlek en een agressieve vorm van huidkanker. Dat klinkt niet goed en dat is het ook niet. Soms verschijnt deze moedervlek uit het niets, maar vaker ontstaat een melanoom uit een bestaande moedervlek. Het gaat dan meestal om moedervlekken die al enigszins afwijkend waren of grote moedervlekken die bestaan vanaf de geboorte. Melanoom komt overal op het lichaam of op de slijmvliezen voor. De tumor kan uitzaaien naar de bloedbaan en lymfeklieren.

LEES HUN VERHALEN

Manja, 28
ROZE BULTJE BLEEK
EEN MELANOOM

Michelle, 27

HAD EEN MELANOOM VAN

7MM DIKTE

Ilona, 28

HAD EEN NODULAIR MELANOOM

Roel, 36

WAS VROEGER EEN ZONAANBIDDER

Isabel, 23

WEKELIJKS ZONNEBANKEN?

Wil jij ook meehelpen aan meer awareness?

Deel onze filmpjes, ga met onze GIF stickers aan de slag, gebruik onderstaande hashtags en tag je vrienden. Zo leert iedereen meer over de signalen van melanoom.

We hebben 52 GIF stickers gemaakt. Zo kun je ze gebruiken:

WHATSAPP EN GIFS

INSTAGRAM STORIES GIF-STICKERS
Onze GIF-stickers zijn te vinden via de ADD STICKER optie (bovenin) nadat je een story (beeld of video) aanmaakt - zoek op discoveryourspot. Vergeet ons niet te taggen met @discover_your_spot zodat iedereen die jou volgt snel de juiste informatie kan vinden.

FACEBOOK EN GIFS

#discoveryourspot #melanoom #stichtingmelanoom #preventie #huidkanker #checkjezelf #skincancer #melanomaawareness #melanomaawarenessmonth #skincancerawareness #melanoma #checkyourskin

3503 RD UTRECHT

STICHTING MELANOOM 2018