NIEUWE HUIDKANKER

pexels-cottonbro-studio-6962027.jpg
pexels-carmel-nsenga-13410322.jpg
pexels-cottonbro-studio-5742981.jpg

Huidkanker staat op nummer één van alle kankersoorten in Nederland.

In 2021 kregen meer dan 80.000 mensen ermee te maken. Uit het onlangs verschenen IKNL trendrapport blijkt dat de cijfers de komende jaren nog veel harder zullen stijgen.

Binnen vijf jaar komen er iedere gemiddelde werkdag,

ieder half uur twee complete voetbalelftallen met huidkanker bij.

Vroege herkenning en behandeling van huidkanker zijn cruciaal.

De Huidmonitor app van Stichting Melanoom is een handige tool die je helpt om je eigen huid in de gaten te houden.

Eyeleen_app_sticker.gif
HUIDMONITOR.png
thumbnail_App store slides.png
Huidmonitor beeldmerk.JPG
Astore.png
Gstore.png

Strike a pose

Het advies van dermatologen is om je huid één keer per maand zelf de checken. Met de Huidmonitor app kun je foto's maken van je moedervlekken. En ze vergelijken met onschuldige en verdachte vlekken in de database van de app.

Maar we zijn niet allemaal zo flexibel als Barbapappa. Vind je het lastig om jouw (moeder)vlek te fotograferen? Vraag dan om hulp bij het maken van de foto. Het is sowieso goed als iemand anders jouw huid bekijkt op plekken die je zelf niet goed kunt zien. Zoals je rug, billen, nek, op je hoofd en achter je oren bijvoorbeeld.

Over huidkanker

Het overgrote deel van huidkanker wordt veroorzaakt door UV-straling van de zon of zonnebank. Het is dus superbelangrijk om jezelf goed te beschermen als je van de zon geniet. Ook tijdens de wintersport

Wanneer je vaker onder de zonnebank bent geweest of je huid regelmatig door zon is verbrand, heb je meer kans op het krijgen van melanoom of een andere vorm van huidkanker. Mensen met sproeten, lichte huid of lichte ogen, lichtblond of rood haar die van nature makkelijk verbranden in de zon, behoren ook tot de risicogroep.

Maar vergis je niet.

Huidkanker komt in alle lagen van de bevolking voor.
Van jong tot oud, vrouwen, mannen en iedereen daartussen in.

Dus ook bij alle verschillende huidskleuren. Wist je dat reggae legende Bob Marley aan de gevolgen van uitgezaaid melanoom is overleden?

Tijdens onze campagne delen we de ervaringsverhalen van Inge, Jasper, Cindy en Roelof. Zij kregen allemaal met melanoom te maken en deze toppers zetten zich nu in voor meer bewustwording. Je leest hun verhalen hier.

Join us & win!

In het najaar dragen we allemaal meer kleding dan in de zomer. Een verdacht plekje kan dan makkelijk onopgemerkt blijven.Daarom is het belangrijk om het zelf checken van de huid juist nu onder de aandacht te brengen.

Tijdens de campagne 'Strike a pose, check your selfie!'geven we via social media tips over waar je op moet letten bij het checken van je huid en brengen we de verschillende vormen van huidkanker onder de aandacht.

Vind jij het ook belangrijk dat zoveel mogelijk mensen onze tips te zien krijgen? Volg en deel dan onze filmpjes en berichten via social!

We hebben ook leuke winacties die we deze winter doen. We geven toffe sweatshirts, stickers en selfie-sticks weg!

Selfie time

​Een verdacht plekje wordt ontdekt door een oplettend oog, van jezelf of iemand die letterlijk dicht bij je staat. Een familielid of een goede vriend bijvoorbeeld.

• De huidmonitor app is bedoeld om je eigen huid regelmatig te controleren

• Door foto's te maken van jouw (moeder)vlekken kun je ze zelf monitoren

• Jouw (moeder)vlekken kun je direct vergelijken met foto's van onschuldige en verdachte (moeder)vlekken in de database

• Met de selfie-stand kun je plekjes in je hals of gezicht fotograferen

• Door in te zoomen kun je de plekjes beter bekijken

• In de app staan tips over waar je op moet letten bij het checken van je huid

• De app is helemaal vrij van reclame en gratis te downloaden. Door iedereen!

Lees hier het persbericht over de campagne:
    Stichting Melanoom lanceert de Huidmonitor app

Lookie Lookie

Weet jij waar je op moet letten?
Deze methode helpt je om melanoom te herkennen:

Asymmetry: De (moeder)vlek is niet symmetrisch in kleur of vorm

Border: De (moeder)vlek heeft een onregelmatige grillige rand

Color: De (moeder)vlek heeft verschillende kleuren; bruin of zwart, soms wit rood of blauw

Diameter: De (moeder)vlek heeft een doorsnede van meer dan 5 mm (ter vergelijking: de achterkant van een potloodgummetje)

Evolving: De (moeder)vlek jeukt, bloedt of verandert van vorm of kleur

Valt jou iets op aan je huid aan de hand van deze kenmerken.
Of twijfel je daarover? Ga dan altijd naar de huisarts en laat je door verwijzen naar een dermatoloog!

Lelijk eendje

Een andere methode is om het “lelijke eendje” (ugly duckling) te vinden, een plek die uit de toon valt. Dit kan een nieuwe, snel groeiende of veranderende vlek of een bobbeltje zijn dat opvalt omdat die duidelijk anders is qua kleur (kan ook eenkleurig roze, donkerblauw of zwart zijn), vorm of grootte dan de moedervlekken eromheen. Valt jou zoiets op bij het checken van je huid? Maak dan voor de zekerheid een afspraak bij de huisarts.

pexels-юлиана-маринина-9957289.jpg

Een verdacht plekje.. Wat nu?

Geen paniek. Niet elk vlekje is meteen een melanoom. Toch moet je bij enige twijfel een bezoek brengen aan de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een dermatoloog zodat de (moeder)vlek goed onderzocht kan worden.

Het is bij melanoom superbelangrijk om er op tijd bij te zijn. Een melanoom dat vroeg wordt ontdekt en verwijderd, is goed te genezen. De kans op overleving is dan bijna 100%. Maar melanoom is niet voor niets de meest agressieve vorm van huidkanker. Het kan snel uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Een uitgezaaid melanoom is moeilijk te behandelen en heeft een veel slechtere prognose. Dus ga naar de huisarts als je twijfelt!

Let op:
De Huidmonitor app stelt geen diagnose en dient ook niet op die manier te worden geïnterpreteerd.
De helpt bij het monitoren van je eigen huid en het leren herkennen van verdachte plekjes.
Wanneer je ongerust bent over een (moeder)vlek op je huid of als je ziet dat een plekje verandert, irriteert, herhaaldelijk jeukt of bloedt, adviseren wij je om altijd naar de dokter te gaan. De app slaat de data alleen lokaal op jouw telefoon op.

Help je mee?

Stichting Melanoom voert het hele jaar door campagne om de bewustwording rondom huidkanker te helpen vergroten. Dat is hard nodig want door slim om te gaan met de zon is huidkanker grotendeels te voorkomen. En weten waar je op moet letten bij het checken van je huid, kan letterlijk je leven redden. We hebben weer een mooie set GIFs en GIF-stickers gemaakt zodat iedereen kan meehelpen aan meer awareness.

Sharing is caring!
Alleen samen kunnen we het tij in huidkanker helpen keren. Volg ons op Facebook en Instagram om onze berichten te delen en ga zelf aan de slag met onze GIFS en GIF-stickers via stories! Je kunt ze vinden wanneer je zoekt op de namen van de campagnes zoals: 'huidmonitor' 'shadeiscool' en 'discoveryourspot'. En via ons account op GIPHY kun je alle awareness GIFs en GIF-stickers vinden en ook direct delen met je vrienden. Gebruik de hashtags: #discoveryourspot #stichtingmelanoom #huidmonitor #strikeapose #checkyourselfie en vergeet ons vooral niet te taggen zodat we samen meer mensen bereiken!

TXT_EYE_MIRRORMIRROR_GIF.gif

Mijn melanoom: lees hun ervaringsverhalen

Inge.jpg
Jasper.jpg