[M]eye Buddy project van start i.s.m. met Vereniging Oog in Oog

I.s.m. met Vereniging Oog in Oog heeft Stichting Melanoom onlangs het [M]eye Buddy project opgezet.

Hiervoor worden oogmelanoom-patiënten als vrijwilliger ingezet om nieuwe patiënten bij te staan na het horen van de diagnose. Om bijvoorbeeld bij een kopje koffie of in een telefoongesprek, na te praten. Niet om medische adviezen te geven, maar praktische zaken te bespreken zoals, wie schakel je wanneer in en ook gewoon om te laten zien dat er nog een leven is na de diagnose en behandeling. Ook voor de partners is er een eigen Buddy die zelf partner van een oogmelanoom-patiënt is, zodat de vragen en onzekerheden te bespreken zijn die je niet direct met de patiënt kan of wil bespreken.

Op woensdag 12 september zijn voor het eerst een groep van 14 vrijwilligers (waarvan 2 naasten) in Utrecht bij PGO support bij elkaar gekomen om hiervoor de training 'lotgenotencontact' te volgen en zo een [M]eye Buddy te worden. De training is speciaal afgestemd op oogmelanoom-patiënten en hun behoeften. Het plan is om vanaf half oktober 2018 een actief buddynetwerk te hebben in Nederland. Dit netwerk gaat in samenwerking met de artsen en oncologisch verpleegkundigen van het Erasmus MC en het LUMC Leiden nieuw gediagnosticeerde oogmelanoom-patiënten en hun naasten bijstaan in het verwerken en accepteren van de nieuwe uitdagingen in het leven als oogmelanoom-patiënt. In overleg met de buddy kiest de nieuwe patiënt op welke manier hij of zij wil worden bijgestaan: per telefoon, e-mail of een persoonlijk gesprek.

Heb jij behoefte aan een [M]eye Buddy of voel je er iets voor om er zelf één te worden? Neem dan contact op met [M]Eye Buddy 088 00 29 744 of stuur een contact verzoek naar info@oogmelanoombuddy.nl