Groot verzet tegen kanker Mont Ventoux

11 Nov 2018

Groot verzet tegen kanker (GVTK) is een initiatief van de Stichting Mont Ventoux, waarbij deelnemers, individueel of in teamverband, geld ophalen. Fietsers, handbikers, wandelaars en hardlopers beklimmen dan de Mont Ventoux (de Kale Berg) in Frankrijk. Een zware strijd, die symbool staat voor de strijd tegen kanker. De penningmeester van Stichting Melanoom, John Werkman deed dit jaar mee namens de Stichting.

Wat bracht je ertoe om mee te doen?

John: “Tot drie jaar geleden fietste ik regelmatig wedstrijden en daarna ben ik altijd blijven wielrennen. In 2014 heb ik met de fiets aan de Alpe d'HuZez (evenement van KWF)  meegedaan, speciaal voor m’n zus die aan melanoom is overleden. Dat had ik haar op haar sterfbed beloofd. Via via ben ik daarna bij Stichting Melanoom terecht gekomen. Er was een vraag vanuit de Stichting of er gegadigden waren om voor 2018 aan de Mont Ventoux mee te doen, gezien er ook een team Stichting Melanoom in 2017 mee deed (dat team bestond toen uit Kim Sterkenburg en Koen van Elst). Fietsen voor een goed doel, zoals kankeronderzoek, was iets wat me wel aansprak. Ik wilde graag meedoen, maar niet in m’n eentje. Toen ik Martijn Ekkel, één van mijn beste vrienden die ik al sinds de basisschool ken, over mijn plannen vertelde, was hij meteen enthousiast. Martijn deed al veel triathlons en fietste pas sinds een aantal jaar maar tegenwoordig fietst hij mij eruit.”

Hoe hebben jullie je voorbereid?

“Martijn woont in Groningen en ik woon in Hardenberg dus afspreken om samen te trainen zat er niet echt in. We moesten dus individueel trainen. Maar echt heel veel hebben we dat ook weer niet gedaan. Onze basisconditie was redelijk in orde, dachten we.

De busreis naar Mont Ventoux was heel gezellig, je bent dan met 50 man onderweg die allemaal dezelfde bestemming hebben. Maar het was ook pittig, zo’n lange busreis voorafgaand aan zo’n sportieve prestatie. We waren 18 uur onderweg en mijn maat heeft hele lange benen dus die had daar het meeste last van.

Om er een beetje in te komen hebben we op de woensdag na aankomst een rit van tachtig kilometer gemaakt. Daar zaten vier kleine bergjes bij, dat was wel pittig. Op donderdag zijn we vanaf de ‘zwaardere’ kant de Kale Berg op gegaan. Dat was een beklimming van eenentwintig kilometer. We dachten: laten we die eerst doen, dan hebben we dat gehad. Maar het was behoorlijk afzien.Toen dachten we wel even: waar zijn we aan begonnen?!

De ‘makkelijke’ kant van De Kale Berg zouden we vrijdag doen met de stichting Mont Ventoux. Dat was wel zo verstandig.”

Hoe ging de klim?

“Ongeveer 200 van de 350 mensen beklimmen de Kale Berg per fiets. Het is een rit van zesentwintig kilometer en die begint vanaf het plaatsje Sault. Eerst was er een minuut stilte voor de start. Daarna fietsten mensen in groepjes de berg op. Wij fietsten met z’n tweeën. Onderweg waren er verzorgingsposten en je kon ook bellen als je wat nodig had. Met name de rit van de dag er voor voelden we nog goed in de benen De zon scheen en dat was mooi want het kan ook zo zijn dat de berg wordt afgesloten als er teveel wind is. De eerst twintig kilometer waren nog redelijk te doen. Maar de laatste zes kilometer, het kale gedeelte waar veel wind is omdat er geen beschutting van bomen is, dat was echt afzien. De laatste 2 kilometer fietste mijn kameraad bij mij weg. Die had nét wat meer kracht in de benen.

Tijdens de klim schiet het een aantal keer door je hoofd waar je het voor doet. En als je dan bovenop die berg komt dan is dat zo’n ontlading. Dat je het fysiek gehaald hebt en het mooie doel waarvoor je meedoet. Het onthaal dat we toen bovenaan de top kregen was geweldig. Daar stonden allemaal vrijwilligers te klappen en te juichen. Het was mooi om te zien hoe iedereen die boven kwam omhelst werd. Echt een eenheid.”

Bij de twaalfde editie van GVTK werd er door Nederlandse en Franse deelnemers in totaal € 637.815 opgehaald. Het KWF krijgt hiervan € 382.800 en de rest gaat naar de ruim dertig lokale goede doelen in Nederland en Frankrijk.
Aan Stichting Melanoom werd een cheque van € 5.560  overhandigd. Naast John en Martijn waren er 15 andere anonieme deelnemers die voor Stichting Melanoom hebben meegedaan. Zeer dankbaar zetten we ons petje af voor alle deelnemers en ons team in het bijzonder!

Zou jij volgend jaar misschien ook wel mee willen doen aan een sportief evenement om zo samen met Stichting Melanoom een bijdrage te leveren in de strijd tegen (melanoom)kanker? Stuur dan even een mail met je gegevens naar: pr@stichtingmelanoom.nl

(tekst Masja Ros)

Twee nieuwe behandelingen beschikbaar voor melanoompatiënten

March 29, 2019