Oncologie in Perspectief

Stichting Melanoom was aanwezig met een stand op het 25ste symposium van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis. Dit drukbezochte symposium 'Oncologie in Perspectief' over de ontwikkelingen in de oncologische zorg voor verpleegkundigen en paramedici werd gehouden op donderdag 20 juni 2019 in de Meervaart in Amsterdam en trok zo’n 500 bezoekers.

Het symposium is bedoeld om nieuwe kennis op te doen, ervaringen uit te wisselen en collega's uit verschillende disciplines te ontmoeten. Onze stand die door vrijwilligers Helma en Carolien werd bemand, werd drukbezocht na de plenaire ochtendsessie, tijdens de wissels tussen de workshops en in de lunchpauze. Hierbij werd toelichting gegeven over de doelen en activiteiten van de stichting en wat wij voor patiënten kunnen betekenen. Opmerkelijk was dat verschillende bezoekers van onze stand heel verbaasd waren dat je ook een oogmelanoom kunt krijgen. Daar konden ze zich geen enkele voorstelling bij maken. Gelukkig hadden onze vrijwilligers de nodige kennis in huis om hier wat meer over te vertellen en konden ze geïnteresseerden de folder ‘Oogmelanoom’ meegeven.

Onze brochure ‘Instructie voor zelfonderzoek na verwijdering van een melanoom’ werd door veel bezoekers herkend en, net als vorig jaar, veel meegenomen. Ook het boek voor kinderen ‘Dikkie Dik en de smeerpoes’ geniet al veel bekendheid. In deze speciale editie worden ouders op ludieke wijze bewust gemaakt van het belang van goede zonbescherming van jonge kinderen. Dit vormde steeds een aanleiding voor de bezoekers om iets te vertellen over hun eigen ervaringen en vragen te stellen.