Nieuwe awareness campagne: SUN SAFE IN THE SNOW

23 Dec 2019

Vlak voor de kerstvakantie lanceert Stichting Melanoom een nieuwe bewustwordingscampagne om verstandig zongedrag tijdens de wintersport te stimuleren: SUN SAFE IN THE SNOW.

Jaarlijks krijgen ruim 70.000 Nederlanders te horen dat ze huidkanker hebben. Overmatige blootstelling aan UV-straling afkomstig van zon en/of zonnebank is de belangrijkste oorzaak van huidkanker(*). Verbranding op jonge leeftijd verhoogt de kans op huidkanker op latere leeftijd(**). Verstandig zongedrag stimuleren blijft daarom ontzettend belangrijk, niet alleen in de zomer.

Het aantal patiënten met een vorm van huidkanker stijgt snel en zal de komende jaren blijven stijgen, blijkt uit het onlangs gepubliceerde rapport ‘Huidkanker in Nederland’ van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Dat geldt ook voor het aantal patiënten met melanoom, de gevaarlijkste vorm van huidkanker, die snel kan uitzaaien. Gelukkig wordt de diagnose vaak steeds tijdiger gesteld, wat belangrijk is voor de kans op genezing.

Dit onderstreept het nut van bewustwordingscampagnes. Daarom zet Stichting Melanoom zich in om de awareness boodschap het hele jaar door te verspreiden. Met deze nieuwe campagne vlak voor de kerstvakantie, vraagt Stichting Melanoom op een creatieve manier aandacht om zonbewust op wintersport te gaan. Met het aanbieden van campagne GIF-stickers en de hashtag #sunsafeinthesnow voor online gebruik sporen we iedereen aan hiermee zelf aan de slag te gaan.

Na de zeer succesvolle campagne CHECK, CHECK, CHECK YOUR BODY’ eerder dit jaar (met meer dan 27 miljoen views op Giphy!), zet Stichting Melanoom opnieuw de kracht van social media in om de awareness boodschap rondom huidkanker te verspreiden.

Ook in de campagne SUN SAFE IN THE SNOW speelt Eyeleen (het oog karakter) de hoofdrol. Reislustig als ze is, heeft ze haar bikini verruild voor een skipak. Samen met haar grote liefde SPF is ze op weg naar de sneeuw en deelt tips uit voor de wintersport. Naast illustratie-GIF’s zijn er ook deze keer woord-GIF’s die de campagne ondersteunen.

Iedereen kan de GIF’s gratis gebruiken in zowel Instagram als Facebook stories (verhalen). Ook kunnen ze gedeeld worden via app of e-mail. Zoek bij deze sociale kanalen op ‘discoveryourspot’ om ze samen met de hashtag #sunsafeinthesnow te gebruiken of deel ze direct via: giphy.com/discoveryourspot

Kijk op www.discoveryourspot.nl voor tips over verstandig zongedrag en meer informatie over hoe je de campagne kunt ondersteunen.
We wensen iedereen een fijne en zonveilige vakantie!

Bronnen:
 * IKNL
** www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon-uv-straling-en-huidkanker/zonbescherming-op-de-wintersport

Update Coronavirus bij melanoom en oogmelanoom (en de maatregelen in ziekenhuizen om de zorg te kunnen waarborgen)

March 14, 2020