Kankerpatiënt ervaart gevolgen van coronacrisis

Voor een derde van de mensen met kanker heeft de coronacrisis gevolgen voor zijn of haar behandeling of nacontrole. Bij 1 op de 5 patiënten die nog moeten starten met hun behandeling, is de behandeling uitgesteld. Bij patiënten die op dit moment al behandeld worden, is dat 1 op de 8.

Dat blijkt uit een peiling van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onder 5302 mensen die kanker hebben of hebben gehad. NFK heeft vorige week de voorlopige uitkomsten van deze peiling gedeeld met het RIVM, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Nederlandse Zorgautoriteit, die ze hebben besproken met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Het meest genoemde gevolg van de coronacrisis voor kankerpatiënten, is een afspraak in het ziekenhuis die is omgezet naar een telefonische of beeldbel-afspraak. Bij de helft van de mensen die op dit moment behandeld worden of bij wie de behandeling al is afgerond, is de afspraak omgezet naar een digitale afspraak. Bij de mensen die nog moeten starten met de behandeling, is dit 4 op de 10.

De behandelingen die vooral zijn uitgesteld, zijn chemo- en immunotherapie. In bijna alle gevallen gebeurde dit op initiatief van het ziekenhuis. Dit past in het landelijk beleid om het risico van een corona-besmetting voor kankerpatiënten te verkleinen. De helft van deze patiënten maakt zich echter (veel) zorgen over dit uitstel, zo blijkt uit de peiling. “Als het ziekenhuis vol ligt met corona-patiënten en de wachtlijsten oplopen, wie geeft mij dan de garantie dat mijn behandeling door kan gaan?”, zegt een respondent. “Ik sta nog maar aan het begin van een enorm traject. Ik heb nu geen uitzaaiingen, maar ben bang dat ik straks met een eventueel uitstel wel uitzaaiingen heb. Dat is een verschil