Bereik awareness GIFs Stichting Melanoom: ruim 50 miljoen!

Elk jaar wordt er in de maand mei, tijdens de Melanoma Awareness Month wereldwijd aandacht voor melanoom gevraagd. In 2019 sloot Stichting Melanoom hierbij aan door de campagne Discover your Spot uit te breiden met de lancering van twee filmpjes en een GIF-pakket met als thema: Check, Check, Check Your Body waarin het oogkarakter Eyeleen de hoofdrol speelt. Deze GIFjes zijn beschikbaar via social media en zijn sindsdien wereldwijd gebruikt en al miljoenen keren bekeken.

Bewustwording creëren blijft keihard nodig Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland, waar melanoom de meest agressieve soort van is. Stichting Melanoom voert daarom het hele jaar door campagne met als doel (jonge) mensen bewuster te maken over goede bescherming van de huid tegen UV-straling om huidkanker te voorkomen en het regelmatig controleren van de huid op verdachte plekjes. Door het aanbieden van GIFs (korte bewegende afbeeldingen en digitale stickers), die op social media erg populair zijn, wordt de achterban regelmatig aangespoord om mee te helpen aan meer bewustwording rondom huidkanker. Het grootste GIF platform ter wereld: Giphy Voor zover we weten, is Stichting Melanoom de eerste KPO (Kankerpatiënten Organisatie) ter wereld die met GIFs ging experimenteren. Op dit moment staan er 63 van deze awareness GIFs op Giphy.com en deze hebben al ver buiten onze eigen landsgrenzen bekendheid gekregen: de teller staat sinds kort op meer dan 50.000.000 views! Dat onze GIFs zo’n groot bereik hebben gekregen is vrij uniek. Ter illustratie; de GIF 'LOL’ van de meest populaire vrouwelijke artiest van dit moment Billie Eilish, staat in de Giphy top 10 van meest bekeken GIFs van 2020 met 421.554.616 views. Hoe en waar kun je de GIFs vinden en wie gebruikt ze? Giphy heeft een eigen app, waardoor je met je smartphone of tablet makkelijk GIFs kunt verzamelen en direct kunt delen via SMS, e-mail, Messenger, WhatsApp of op Twitter, Facebook, Instagram, Tumbler, Pinterest of Reddit. Het account van de Stichting op Instagram heet: Discover Your Spot. Door op Instagram bij het maken van een story te zoeken op ‘discoveryourspot’ in de GIF-optie zijn alle GIFs te vinden. Stories zijn maar 24 uur zichtbaar. Als mensen de GIF’s gebruiken en Discover Your Spot daarin taggen, dan krijgen wij daar een melding van en kunnen we deze ook reposten. Anders niet. Vandaar dat we veel van deze stories zelf uiteindelijk niet te zien krijgen, maar deze wel bijgeteld worden door Giphy. Een van de mensen die de GIF-sticker van Eyeleen met vergrootglas al heel vroeg ontdekte was de BN-er Victoria Koblenko. Zij deelde vlak na de lancering een story waarin ze haar volgers liet weten dat ze naar een dermatoloog ging om haar befaamde moedervlekje op haar bovenlip te laten checken (gelukkig bleek het plekje goedaardig!).

De GIFs hebben we ook teruggezien in Instagram stories van o.a. zusterorganisaties uit verschillende landen. Naast in Nederland hebben we ze gesignaleerd in stories uit: Nieuw-Zeeland, Australië, Frankrijk, Engeland, Marokko, Verenigde Staten, Oostenrijk en Duitsland. Zo gebruikte de Australische Skincheck Champions, die op Instagram een zeer groot bereik hebben, een van de GIF’s in een story met een acteur die het belang van vroeg-detectie benadrukte. Maar ook mensen die zelf of in hun omgeving met huidkanker te maken hebben gekregen. We waren blij verrast toen we merkten dat zelfs ziekenhuizen, dermatologen, huidtherapeuten, weerpresentatoren, skinfluencers en allerlei mensen die werkzaam zijn in de beauty industrie aan de slag gingen met de GIFs. Inmiddels zijn de GIFs ook gebruikt in spreekbeurten van scholieren, crowdfundingsacties voor de stichting en is er een Nederlandse dermatoloog die de GIFs verwerkt in een online module over huidkanker voor de huid-, haar- en nagelverzorgingsberoepen.

Global awareness Bij een patiëntenorganisatie als Stichting Melanoom die bijna volledig draait door de inzet van een fantastische groep mensen: het bestuur en andere vrijwilligers, weten we wat voor verschil je kunt maken als we de handen ineenslaan. Samen bereiken we zoveel meer. Hoe mooi zou het zijn als we de gezamenlijke global awareness kunnen blijven voortzetten? En er steeds meer mensen aanhaken om met deze tools op een creatieve manier bij te dragen aan meer bewustwording rondom huidkanker? Zouden we het tij in die schrikbarende stijging van het aantal mensen dat jaarlijks huidkanker krijgt dan eindelijk eens een tikkie kunnen helpen keren? Ik hoop het van harte. Bij mij staat deze uitdaging in ieder geval knipperend bovenaan mijn bucketlist!

Masja Ros, Social Media Team