Nieuwe adjuvante behandeling beschikbaar voor melanoompatiënten met een BRAF-status

Zeer belangrijk nieuws voor melanoompatiënten met een BRAF-status die een adjuvante therapie moeten ondergaan. Na ruim 2 jaar na Europese marktauthorisatie wordt de doelgerichte combinatietherapie dabrafenib en trametinib bij de behandeling van hoogrisico melanoom (stadium IIIa besmette lymfeklier > 1,0mm, stadium IIIb en IIIc, AJCC 7e editie) per 1 november a.s. eindelijk tot het verzekerde pakket in Nederland toegelaten. Dat meldt de staatscourant vandaag op de website: www.officielebekendmakingen.nl Dit is ruim 2 jaar na het groene licht dat deze therapie bij onze ooster- en zuiderburen kreeg en is daarmee significant later beschikbaar gekomen in vergelijking met ons omringende landen. De kans is reëel dat door deze vertraging, melanoompatiënten onnodige risico’s hebben moeten ondergaan of zelfs zijn overleden doordat de toegang tot deze middelen voor hen te laat kwam. De veilig en effectief bewezen middelen, reduceren de kans op terugkeer van de ziekte of het overlijden hieraan met maar liefst 53% (HR 0.47, 95% betrouwbaarheidsinterval 0.39-0.58) in vergelijking met een placebo. Het bijwerkingenprofiel biedt nagenoeg geen kans op langdurige nevenschade als gevolg van bijwerkingen van de therapie. De middelen (tabletvorm) kunnen bovendien buiten het ziekenhuis toegediend worden. Stichting Melanoom, NVMO en NVCO, (de Nederlandse Vereniging van Medische Oncologie en de Nederlandse Vereniging van Chirurgische Oncologie) zijn blij dat er nu naast immuuntherapie een tweede optie bij is gekomen voor een aanzienlijk deel van de patiënten die een grote kans hebben op terugkeer van de ziekte als zij niet aanvullend (adjuvant) behandeld worden met medicijnen.