MELANOOM HERKENNEN

Het aantal gevallen van huidkanker, en ook de sterfte eraan, stijgt schrikbarend. Regelmatig checken van de moedervlekken op je huid helpt om huidkanker (een melanoom) op tijd te herkennen. Dat is belangrijk, want dat verbetert de vooruitzichten.  Wanneer een melanoom in een vroeg stadium wordt ontdekt, is de kans op een succesvolle behandeling groot. De behandeling bestaat dan uit een operatieve verwijdering van het melanoom, waarbij de kans op genezing groter is dan 95%.

Melanomen ontstaan uit melanocyten (pigmentcellen), deze bevinden zich over het gehele lichaam, vooral in de opperhuid. In een moedervlek liggen melanocyten in een groepje bij elkaar. Meestal ontstaat een melanoom vanuit een moedervlek. Als een melanocyt in een moedervlek ongeremd gaat delen, dan verandert de moedervlek van uiterlijk; hij is onrustig. Wanneer een moedervlek ‘onrustig’ wordt (verdikt, donkerder of juist lichter of meer gevlekt wordt, een grillige grens krijgt, gaat bloeden, jeukt of pijn doet) is het belangrijk dat je naar je huisarts gaat.

CHECK JEZELF

De volgende ABCDE-methode wordt vaak gebruikt om een melanoom te herkennen:

- Asymmetrie: de (moeder)vlek is niet symmetrisch in kleur of vorm
Border: De (moeder)vlek heeft een onregelmatige grillige rand
Color: De (moeder)vlek verandert van kleur of heeft verschillende kleuren
- Diameter: De (moeder)vlek heeft een doorsnede van meer dan 6 mm

- Evolving/verandering: De (moeder)vlek jeukt, bloedt of verandert

Hoe weet je of een moedervlek 'onrustig' is?

In de folder KUNT U EEN HAAI VAN EEN DOLFIJN ONDERSCHEIDEN? wordt het onderscheid tussen verdachte en onschuldige moedervlekken getoond aan de hand van foto's.
KWF Kankerbestrijding heeft onderstaande video's uitgebracht over zelfonderzoek bij melanoompatiënten: een video over zelfonderzoek van de huid en een video over zelfonderzoek van de lymfeklieren.

1180 MD AMSTELVEEN

STICHTING MELANOOM 2020