Jasper Rijpma volbrengt missie op de Vecht voor Stichting Melanoom

𝐖𝐚𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐭𝐚𝐭𝐢𝐞, 𝐰𝐚𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐝𝐫𝐚𝐠, 𝐰𝐚𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐝𝐚𝐜𝐡𝐭 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐡𝐮𝐢𝐝𝐤𝐚𝐧𝐤𝐞𝐫!

Onder luid gejoel arriveerde Jasper Rijpma afgelopen zondag 11 juni rond 18.00 uur in de brandende zon in hartje Utrecht. Hiermee heeft Jasper Rijpma zijn missie volbracht. Hij peddelde met zijn handen op zijn paddleboard 42 kilometer over de Vecht en haalde daarmee ruim € 32.000,- op voor Stichting Melanoom.

Los van dit financiële doel wil Jasper iedereen in Nederland bewust maken van het belang zichzelf in te smeren tegen de zon om huidkanker te voorkomen. Jasper, vader, echtgenoot en docent aan het Hyperion Lyceum te Amsterdam kreeg twee jaar geleden te horen dat hij melanoom heeft. De ziekte is uitgezaaid naar zijn longen en hij is ongeneeslijk ziek.

De ziekte heeft hem volledig verrast. Als fanatiek surfer stond hij uren achtereen op zijn plank. “Alleen mijn neus en wangen smeerde ik in als ik ging surfen. Mijn wetsuit bedekte mijn armen en benen en reikte tot aan mijn nek, dus ik dacht dat ik genoeg beschermd was. Dacht ik. Dat ik ook mijn nek moest insmeren, kwam niet in me op”.

Bij de tussenstop in Maarssen ontving hij uit handen van burgemeester Ap Reinders van Stichtse Vecht een koninklijke onderscheiding. Hij kreeg deze onderscheiding voor zijn inzet in het onderwijs en voor Stichting Melanoom. “Jasper is een inspiratiebron voor velen. Ondanks dat hij getroffen is door melanoom en ongeneeslijk ziek is, weerhoudt het hem er niet van zich naast zijn baan in het onderwijs, op een geweldige manier in te zetten voor Stichting Melanoom”.

Namens Stichting Melanoom namen de bestuursleden Koen van Elst en Isabel Plessius de cheque in ontvangst. Isabel: "Het was een dag met een gouden randje. Jasper's marathon is een ongelooflijke prestatie en de opbrengst van zijn actie een waanzinnig bedrag. We kijken ernaar uit om hier samen met Jasper mooie plannen mee te realiseren voor meer huidkanker bewustwording!"

Foto credits: Kevin Kwee