Melanoom
Melanoom voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen, zoals het gezegde luidt. Melanoom en andere vormen van huidkanker voorkomen begint bij verantwoord omgaan met de zon. Dus geniet van de zon maar zorg voor de juiste bescherming, waarbij de juiste SPF en regelmatig smeren erg belangrijk zijn.

Hoe voorkom ik huidkanker?

Verbranding van je huid vergroot de kans op melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, en ook op andere vormen van huidkanker zoals het basaalcel- en plaveiselcelcarcinoom. Bescherm jezelf en je dierbaren dus extra goed als je de zon in gaat, zorg voor bescherming tegen uv straling zodat je niet verbrandt, en ga nooit onder de zonnebank. Maar waar moet je nog meer aan denken? Stichting Melanoom helpt je met tips op deze pagina.

• Geniet van de zon maar zorg dat je nooit verbrandt
  • Gebruik een zonnecrème met minimaal factoor 30
  • Herhaal het smeren elke twee uur
  • Bescherm jezelf met (uv-werende) kleding en een pet of hoed
  • Zoek tussen 11.00 en 15.00 uur de schaduw op
  • Draag een zonnebril om je ogen te beschermen

Wil je meer weten over veilig in de zon en onze tips delen? Volg ons dan op Facebook of check ons awareness account Discover Your Spot op Instagram, we informeren en inspireren je graag!

6 Melanoom _ Voorkomen - 1.png
6 Melanoom _ Voorkomen - 2.png
6 Melanoom _ Voorkomen - 3.png

Wanneer moet je extra opletten?

Je hebt meer kans op melanoom als je tot één van onderstaande risicogroepen behoort:

• Vaak onder de zonnebank bent geweest

• Je huid vaak is verbrand

• Je hebt een lichte huid, lichte ogen, sproeten, lichtblond of rood haar én je verbrandt makkelijk als je in de zon gaat

10 beschermtips voor kinderen

Veel zonlicht en verbranden door de zon op jonge leeftijd, verhogen het risico op huidkanker op latere leeftijd. Het is daarom superbelangrijk om je kind(eren) goed te beschermen. KWF adviseert om kinderen jonger dan 1 jaar helemaal uit de directe zon te houden.

Maar kinderen en insmeren, dat kan soms best een dingetje zijn. Wij delen 10 tips over hoe jij je kleintje(s) zo goed mogelijk tegen de zon kan beschermen.

Tip 1: Zet de zonnecrème neer op een plek die je dagelijks ziet. In de badkamer naast de tandpasta bijvoorbeeld, zo wordt insmeren ook een ochtendritueel.

Tip 2: Geef zelf het goede voorbeeld waar je kind bij staat. Op deze manier ziet je kind dat insmeren normaal en belangrijk is.

Tip 3: Smeer je kind al in voordat er kleding wordt aangetrokken. Zo vergeet je geen randjes of plekken die half onder de kleding verdwijnen. Er is een misvatting dat kleding geen UV-straling doorlaat. Een wit T-shirt heeft bijvoorbeeld maar een beschermingsfactor van ongeveer 11. En wanneer het nat is nog minder. Ook insmeren onder de kleding is dus erg belangrijk!

Tip 4: Betrek je kind bij het insmeren en maak er een spelletje van. Zo kun je je kind bijvoorbeeld laten spelen met de dop ter afleiding, zonnebrand op je neus smeren zodat het insmeren grappig wordt of je kind jou in laten smeren.

Tip 5: Laat het insmeren zo kort mogelijk duren. Alles moet natuurlijk goed worden ingesmeerd maar door het tempo erin te houden, zal je kind het als minder erg ervaren.

Tip 6: Vergeet de verborgen plekken zoals hals en oren niet in te smeren. Houd ook rekening met de hoofdhuid, haargrens en scheiding. Een petje of hoed geeft aanvullende bescherming.

Tip 7: Zoek een koel en beschut plekje in de schaduw tijdens uren van de dag wanneer de zonkracht het sterkst is: 11.00 - 15.00 uur. Ideaal voor een dutje en een picknick.

Tip 8: Realiseer je dat UV-werende pakjes helemaal geen zon doorlaten. Zodra het pakje uit is, zijn de plekken die onder het pakje zaten nog gevoeliger voor verbranding dan de huid die al in aanraking is geweest met de zon. En na het zwemmen: altijd opnieuw insmeren.

Tip 9: Soms lees je over hoeveelheden als theelepels of borrelglaasjes. Maar neem jij die mee naar het strand? Wij zeggen liever: smeer royaal. Zoals pindakaas of chocopasta. Dat spreekt beter tot de verbeelding.

Tip 10: Oogleden zijn gevoelig, vaak ontstaan branderige ogen doordat er zonnecrème in komt en dat is natuurlijk voor niemand fijn! Een goed alternatief is een zonnebril met UV-werende glazen maar voor veel kinderen is het een uitdaging om die een hele dag op te houden. Een andere optie is sunblock (dat wat je normaal op je lippen smeert) Deze crème is dikker en stugger waardoor het ook voor oogleden geschikt is en niet in de ogen komt.

Hoe check jij je huid?

1 op de 5 mensen krijgt huidkanker
Ontdek de huidmonitor app!

Gstore 1.png
EYELEEN_COLLECTE.gif

Discover your spot.

Onschuldig vlekje of melanoom? Zo herken je het verschil.

Ervaringsverhalen

Cindy B

Cindy B

Zo’n twee jaar lang liep Cindy rond met een verdacht plekje op haar rug. Intuïtief wist ze dat het foute boel was, maar – misschien wel juist daarom – stak ze haar kop in het zand.

Rob

Rob

Toen Rob hoorde dat hij uitgezaaid melanoom heeft en niet meer beter wordt, stortte zijn wereld en die van zijn gezin in.

Cindy

Cindy

In de zomer van 2020 liet Cindy een verdachte moedervlek door de huisarts checken.

Het laatste nieuws