Preventie van huidkanker op de politieke agenda

De Tweede Kamer heeft met algemene stemmen een motie, ingediend door D66-Kamerlid Antje Diertens, aangenomen om samen met de Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland te gaan werken aan preventie van huidkanker. Ook zal worden gekeken naar wat de plaats is van screening op huidkanker.

Bijna acht jaar geleden lanceerde Stichting Melanoom als eerste in Nederland een huidkankerpreventie campagne genaamd: 'Beste 16-jarige ik'. Sindsdien hebben we doorlopend campagne gevoerd om aandacht te vragen voor onze missie: meer genezing en minder melanoom. Daarbij hebben we gezocht naar partijen in het veld om gezamenlijk een grotere slinger te kunnen maken, zodat huidkankerzorg en preventie ook bij de politiek op de agenda zou komen.

De Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland is een initiatief van het Integraal Kankercentrum Nederland en de Nederlandse Vereniging van Dermatologie en Venerologie (NVDV) waar Stichting Melanoom en o.a. de de Huidkankerstichting (HUKAs) ook onderdeel van zijn. Net als bij het Zonkracht Actieplan slaat de stichting met steeds meer partijen de handen ineen en is blij dat dit thema nu eindelijk breed wordt neergezet.

Astrid Nollen - de Heer, lid van Raad van Advies van Stichting Melanoom over het aannemen van de motie: "Een belangrijke mijlpaal, zowel qua samenwerking als qua politieke agendering die minder huidkanker weer een stap dichterbij brengt!"