Vloedgolf aan huidkanker moet en kan gekeerd worden

Huidkanker is de meest voorkomende kankersoort in Nederland en dat is niet nodig. Door op tijd schaduw te zoeken, een hoed te dragen en goed in te smeren kunnen we huidkanker grotendeels voorkomen. Om mensen hierbij te helpen zijn maatregelen nodig. Zo moeten er meer schaduwplekken komen en moet er op veel meer openbare plaatsen zonnebrandcrème worden verstrekt. Ook is gebruik van de zonnebank schadelijk. Dat staat in het Nationaal Actieplan Huidkanker van de Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland, een samenwerking van onder andere de vereniging van dermatologen (NVDV) en patiëntenorganisaties HUKAs en Stichting Melanoom.

Van alle nieuwe kankerpatiënten in Nederland gaat het in 52% van de gevallen om huidkanker. En dat terwijl huidkanker meestal te voorkomen is. Het actieplan benadrukt dat maatregelen nodig zijn om met name kinderen te beschermen. Een verbrande huid op kinderleeftijd verdubbelt de kans om later huidkanker te krijgen. Ook buitensporters en buitenwerkers moeten zich veel beter beschermen tegen de zon. Ook zonnebankgebruikers lopen gevaar. We moeten af van de misvatting dat een door zon of zonnebank gebruinde huid gezond is.

70.000 nieuwe patiënten met huidkanker per jaar

Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) steunt het actieplan. IKNL bracht in 2019 een rapport uit over het schokkende aantal van 70.000 nieuwe patiënten met huidkanker per jaar. Hiervan zijn ruim 6.000 melanomen, de gevaarlijkste vorm van huidkanker. Het aantal diagnoses huidkanker stijgt elk jaar weer. Over huidkanker wordt nog wel eens simpelweg gedacht als enkel het weghalen van een plekje, maar de gevolgen zijn vaak groter. Ongeveer een derde van de nieuwe patiënten ontwikkelt binnen vijf jaar opnieuw huidkanker. Als er regelmatig plekjes weggehaald moeten worden, is huidkanker een chronische ziekte geworden. Veel van deze chronische patiënten doen een blijvend beroep op zorg. Alleen al de aan huidkanker gerelateerde ziekenhui