Rinske

Mijn naam is Rinske, ik ben 37 jaar oud en lid van het Buddy Support Team van Stichting Melanoom.

Ik woon in Borne met mijn man en twee kinderen.

​

Hoe ben je in contact gekomen met Stichting Melanoom?

Op mijn 26e kreeg ik last van een jeukende moedervlek. Hoewel de huisarts er geen kwaad in zag, voelde het voor mij niet goed en kreeg ik een doorverwijzing naar de dermatoloog. Deze wilde zo snel mogelijk de moedervlek verwijderen en benadrukte dat het er niet goed uitzag. Ik ben toen gaan zoeken op internet en kwam op de site van de Stichting Melanoom. Tien jaar geleden waren de prognoses nog een stuk minder gunstig en het aantal behandelingen was nog niet zo uitgebreid als nu. Ik schrok behoorlijk van wat ik op internet las.

​

In mijn geval bleek het uiteindelijk om een melanoom in stadium I te gaan. Dit betekende dat ik binnen een paar weken te horen kreeg dat ik huidkanker had, er een re-excisie plaatsvond en de boodschap kreeg dat er geen uitzaaiingen waren gevonden. Hoewel dit een gunstige uitslag was, deed het veel met mij. Ik was net moeder geworden en de angst voor een nieuw melanoom of toch nog uitzaaiingen bleef en maakte mij erg onzeker. Ook mijn omgeving was blij dat het medisch gezien goed was afgelopen voor mij en de meeste mensen in mijn omgeving gingen door met leven, maar ik kon de draad niet zomaar weer oppikken.

​

Waarom wil je buddy zijn?

Als ik in die tijd gewezen was op het bestaan van een buddy, had ik graag een lotgenoot leren kennen waarmee ik af en toe kon praten. Melanoom komt helaas steeds vaker voor, ook onder jongeren. In deze leeftijdscategorie is vaak iedereen druk bezig met een opleiding, op zichzelf gaan wonen, relaties enz. Het kan dan lastig zijn om aansluiting te vinden bij je omgeving.

Wat hoop je te bereiken als buddy voor een lotgenoot?

Als buddy begrijp ik je situatie en mogelijke angsten die de diagnose melanoom teweeg kunnen brengen. Ik ben een buddy die naar je kan luisteren en mijn verhaal kan delen om je te ondersteunen in je proces om het leven weer op te pakken en te kijken hoe jij naast kankerpatiënt ook weer dichtbij jezelf kunt komen.