Roelof

De diagnose melanoom stadium IIIA zette voor Roelof alles in een ander perspectief. Maar wat is hij blij dat zijn vrouw dat “rare” plekje op zijn rug opmerkte en dat hij besloot naar de huisarts te gaan.

Roelof

In de zomer van 2020 zijn de opnames voor het programma Heel Holland Bakt 2021 in volle gang. Roelof Jansen is één van de tien geselecteerde thuisbakkers die meedoet. Een onvergetelijke ervaring waar hij nog met heel veel plezier op terugkijkt. Maar de titel van het programma heeft voor hem ook een andere lading gekregen. Tegen de tijd dat Heel Holland Bakt op t.v. wordt uitgezonden, krijgt hij de diagnose melanoom.

In november 2020 zag mijn vrouw op mijn onderrug een “raar” plekje. Ik heb daar veel moedervlekken, maar dit vlekje had een donkerdere kleur en lag wat meer op de huid. De weken daarna werd de plek onrustiger; de huid was wat geïrriteerd en soms jeukte het. Uiteindelijk besloot ik begin december de huisarts te bellen. Het was op een vrijdagochtend en ik kon die middag nog terecht om het plekje te laten verwijderen. Daar aangekomen leek het de huisarts toch beter me door te verwijzen naar de dermatoloog in het Beatrixziekenhuis. Voor de zekerheid maakte hij een foto van de plek en stuurde die mee met de verwijsbrief.

Na het weekend belde ik het ziekenhuis om een afspraak te maken. Dat kon nog dezelfde week. Maar een uur later werd ik teruggebeld: de dermatoloog had de foto gezien en dacht dat het beter was als ik gelijk kwam. De volgende ochtend, op mijn verjaardag, vond het eerste onderzoek plaats en kreeg ik te horen dat het wel eens om een melanoom zou kunnen gaan. Een uur later lag ik bij de dermatoloog op de tafel en werd de plek verwijderd. Twee weken daarna kreeg ik de diagnose te horen: de plek had alle kenmerken van een melanoom.

Welke behandeling heb je gekregen?

Om het stadium van mijn melanoom te bepalen, zijn verschillende onderzoeken gedaan. De chirurg heeft nog meer huid rondom het plekje weggesneden en er werden links en rechts lymfeklieren verwijderd uit mijn liezen. Dit gebeurde nadat met een Sentinel Node Procedure (SNP) was bepaald welke lymfeklier de poortwachter was. Ook kreeg ik een PET- en CT-scan om uit te zoeken of er uitzaaiingen waren. In één lymfeklier werd een minimale uitzaaiing gevonden. Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar de oncoloog in het UMC Utrecht met de diagnose Melanoom IIIA. Die heeft opnieuw een CT- en MRI-scan gedaan om mogelijke uitzaaiingen te ontdekken. Op wat minimale, onregelmatige plekjes op de longen na, leverde dat niks nieuws op. Ik blijf onder controle voor deze plekjes bij het UMC Utrecht. En in het Beatrixziekenhuis ga ik regelmatig voor controle naar de dermatoloog en de chirurg. Dit ziekenhuis ligt bij mij om de hoek en dat is wel zo prettig. Op dit moment is er gelukkig geen aanleiding voor een vervolgtraject.

Ik voel me fysiek veel beter dan voor de operaties en ik zit ook beter in mijn vel. Begin dit jaar heb ik een bezoek aan de dermatoloog gebracht en eind maart was ik bij de chirurg en de oncoloog. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan, maar daar zijn geen nieuwe bijzonderheden uitgekomen. Alles is stabiel en dat is een hele opluchting. Het blijft toch altijd weer spannend.

Ik ben zo blij dat mijn vrouw het plekje heeft opgemerkt en dat ik uiteindelijk naar de huisarts ben gegaan. De diagnose Melanoom IIIA heeft me met beide benen op de grond gezet. Het idee dat het misschien iets kan betekenen voor je levensverwachting is lastig te bevatten op je 48e. Dat je je kinderen en je vrouw moet vertellen dat er een mogelijkheid is dat… Daar heb ik enorm tegenop gezien en soms lig ik er nog van wakker. We zaten ook nog midden in de Corona-tijd met het op- en afschalen van de zorg. Het voelt soms raar dat ik geen enkele keer heb hoeven wachten op een onderzoek of operatie.

Het nieuws dat je een vorm van kanker hebt, zet alles in een ander perspectief. Ineens ben je niet alleen echtgenoot en vader, maar ook kankerpatiënt. Ik ben blij dat mijn omgeving er goed op reageert en dat ik ben blijven doen wat ik leuk vind. Nog meer dan ooit kan ik genieten van alles wat voor ons belangrijk is. Daarnaast ben ik nog alerter geworden wat betreft de zon. Ik heb altijd een gevoelige huid gehad en smeerde me goed in met zonnebrandcrème. Ook gebruikte ik in het verleden nog wel eens de zonnebank onder het mom van een beetje voorbruinen, dan kan mijn huid beter tegen de zomerzon. Dat doe ik nu niet meer.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Stichting Melanoom?

Bij het bezoek aan de mammacare verpleegkundige, die mij informatie gaf over het verwijderen van lymfeklieren en het nemen van puncties, en de dermatoloog kreeg ik de tip om zeker ook eens te kijken op de website van Stichting Melanoom. Dat heeft me geholpen, want veel vragen en antwoorden kon ik daar terugvinden. En ik vond er de ervaringsverhalen van lotgenoten waar ik naar op zoek was in de serie “Mijn Melanoom”.

Waarom wil je jouw ervaring delen?

Het viel me op dat in deze serie heel weinig mannen hun verhaal doen. Misschien omdat ze minder makkelijk iets delen? Hoe dan ook: het leek mij goed mijn verhaal hier te vertellen. Ik hoop dat iemand dit leest en denkt: ik heb een “raar” plekje en misschien moet ik daarmee maar eens naar een huisarts gaan.