Onderzoeksrapport 'Nazorg bij melanoom' geeft inzicht in behoefte van patiënt

Dat het nazorgtraject voor patiënten met uitgezaaid melanoom (stadium III en IV) verbeterd kan worden blijkt uit onderzoek van Stichting Melanoom, in samenwerking met Universitair Medisch Centrum Utrecht, Novartis en TwynstraGudde. Met de patiënt gaat het vaak goed, maar met de mens erachter niet. Patiënten voelen zich vaak onbegrepen, eenzaam en hebben meestal het gevoel niet over voldoende informatie te beschikken om de directe omgeving goed te kunnen informeren.

Het onderzoek is opgesplitst in een vragenlijst en verdiepende interviews. De vragenlijst is via Facebook, Instagram en de website van Stichting Melanoom en mail uitgezet. De interviews zijn gehouden met respondenten van de vragenlijst. Hieruit blijkt dat na het einde behandeling gesprek respondenten nog met veel vragen zitten. Uit het onderzoekrapport dat nu in z’n geheel te lezen is blijkt dat 88 procent van de respondenten worstelt met vragen als: