‘Vecht met melanoom’

Inspirerende documentaire van Charlotte van 't Spijker: ‘Vecht met melanoom’ met Jasper Rijpma

Als deeltijdstudent aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie creëerde Charlotte van 't Spijker een documentaire die licht werpt op Jasper Rijpma, een leraar en fervent surfer met de diagnose melanoom stadium 4. Een jaar lang legde Charlotte de voorbereidingen van Jasper vast voor zijn 'Vecht met Melanoom'-uitdaging, een fondsenwervingsinitiatief waarmee met succes ruim € 36.000 werd opgehaald voor Stichting Melanoom. Deze inspirerende documentaire is nu online te bekijken.

Charlotte, bij wie in 2021 op 33-jarige leeftijd de diagnose melanoom werd gesteld, onderging een succesvolle operatie en een poortwachtersklieronderzoek, waarna voor haar geen verdere behandeling nodig was. Nadat ze Stichting Melanoom via internet ontdekte, stuitte ze op de uitdaging van Jasper op het Instagram-account Discover Your Spot. Geïnspireerd door zijn toewijding aan het vergroten van meer bewustwording rondom melanoom, nam Charlotte contact met hem op.

Charlotte vertelt: “Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg Jasper of ik hem mocht filmen voor mijn documentaire. Het feit dat ik ook met melanoom te maken had gehad, schepte meteen een band. Hij omarmde het idee en samen hebben we de plannen voor het filmproces gemaakt. Zo vond het interview plaats in strandpaviljoen Timboektoe bij Wijk aan Zee, een plek die Jasper nauw aan het hart ligt vanwege zijn uitgebreide surfervaringen. Ook hebben we zijn trainingen met mijn toegewijde crew vastgelegd."

De resulterende film portretteert Jasper op zijn paddleboard, bezig met zowel serene als uitdagende momenten, terwijl hij zijn handen onderdompelt in het koude water van de grachten van Amsterdam en zich voorbereidt op zijn 42 kilometer lange reis over de Vecht. Ontroerende scènes ontvouwen zich terwijl hij tijdens de training aanmoediging krijgt van zijn vader, vrouw en jonge dochter, die een tijdje naast hem rent. En op 11 juni, de dag van de tocht wanneer hij een tussenstop maakt bij de burgemeester van Stichtse Vecht. Daar maakt hij onder luid applaus de tussenstand van de donaties bekend. En vraagt een moment stilte voor Rowan Suurmond, een van zijn oud-leerlingen die aan melanoom is overleden wat hem inspireerde om in actie te komen.

Terugkijkend op het project zegt Charlotte: "Ik heb enorme bewondering gekregen voor de missie van Jasper, een missie die ik van harte deel: het vergroten van de aandacht voor de preventie van huidkanker. Ik hoop dan ook dat mijn documentaire bijdraagt aan dit cruciale doel."