Verbetering in overleving bij uitgezaaid melanoom

Het IKNL heeft samen met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties en KWF Kankerbestrijding een rapport uitgebracht over uitgezaaide kanker: "Uitgezaaide kanker in beeld"

De teleurstellende conclusie van het rapport is "Amper verbetering in overleving bij uitgezaaide kanker". Voor patiënten met uitgezaaide melanoom, borstkanker en prostaatkanker is er wel een verbetering in de overleving gevonden in de periode 2008-2018. Bij melanoom lijkt dat vooral te danken aan de inzet van nieuwe (en dure) geneesmiddelen: doelgerichte therapie en immunotherapie. Probleem daarbij is wel, dat nog steeds niet is te voorspellen bij wie wel en bij wie niet de behandeling helpt. In 2018 kregen 45% van de patiënten met uitgezaaid melanoom immunotherapie, 23% doelgerichte therapie. De overige een operatie, radiotherapie of geen behandeling tegen het melanoom.

Reden tot juichen is er echter niet. Van de patiënten die bij diagnose al een uitgezaaid melanoom hadden (207 patiënten in 2018) was na 1 jaar nog slechts de helft in leven en 1 op 3 nog na 3 jaar (over de periode 2014-2018). De mediane overleving (moment waarop de helft van de patiënten nog in leven is) steeg wel van 6,3 maanden (in 2004-2008) naar 11,4 maanden (2014-2018).

De onderzoekers bepleiten o.a. aandacht voor het bespreken van alle behandelopties, inclusief niet behandelen, en vroegtijdige inzet van palliatieve therapie. Verbetering van kwaliteit van leven is daarbij het belangrijkste doel.

Bron:

Nieuwsbericht IKNL: 'Vooruitzichten bij uitgezaaide kanker amper verbeterd in tien jaar tijd’ (daar is ook het volledige rapport te downloaden)