Boeken

101 Vragen over immuuntherapie voor melanoom

Het Erasmus MC heeft dit boekje uitgebracht waarin 101 vragen over immuuntherapie worden beantwoord door artsen en verpleegkundigen die dagelijks werken met immuuntherapie bij patiënten met melanoom.

101 vragen.jpg

Tot 2011 waren er nauwelijks medicijnen voor de behandeling van een uitgezaaid of vergevorderd melanoom. Het effect van de beschikbare middelen was beperkt. Sinds 2011 zijn in Nederland verschillende medicijnen goedgekeurd voor de behandeling van melanoom, waaronder immuuntherapie en mutatiegerichte therapie (targeted therapy).

Wanneer in het melanoom een specifieke BRAF-mutatie wordt gevonden, kan er behandeld worden met een mutatiegerichte therapie. Immuuntherapie is gebaseerd op een ander werkingsmechanisme. De behandeling valt niet direct de melanoomcellen aan, maar stimuleert het immuunsysteem van de patiënt zodat diens eigen immuuncellen in staat zijn de melanoomcellen aan te vallen en op te ruimen.

Immuuntherapie is een verzamelnaam voor allerlei manieren van behandeling waarbij het eigen immuunsysteem wordt aangezet tot het bestrijden van kankercellen. Op dit moment is er al een aantal middelen beschikbaar. De verwachting is dat de komende jaren het arsenaal aan immuuntherapieën wordt uitgebreid.

De vragen en antwoorden in het boekje ‘101 vragen over immuuntherapie voor melanoom’ zijn speciaal opgesteld voor patiënten, maar ook voor familieleden en vrienden die graag extra informatie willen over immuuntherapie.

Vragen die in het boekje o.a. aan bod komen zijn:
Kan immuuntherapie een allergische reactie veroorzaken?
Mag ik in de zon als ik behandeld word met immuuntherapie?
Wat zijn de late gevolgen van immuuntherapie?

​

Het boekje is gratis te bestellen via onderstaand formulier. Eén exemplaar per adres en zolang de voorraad strekt.

bestellen

We hebben de bestelling ontvangen!