118 Vragen over BRAF- en MEK-remmers bij melanoom

Tot 2011 waren er nauwelijks medicijnen voor de behandeling van uitgezaaid en vergevorderd melanoom. Het effect van de beschikbare middelen was destijds beperkt. Sindsdien zijn in Nederland verschillende medicijnen goedgekeurd voor de behandeling van het uitgezaaid en vergevorderd melanoom, waaronder doelgerichte therapie (targeted therapy) en immuuntherapie.

Doelgerichte therapie is gericht op specifieke kankercellen en probeert de groei daarvan te remmen. De groei van een tumor is afhankelijk van specifieke groeisignalen in de kankercellen en met doelgerichte therapie probeert men deze signalen te blokkeren. In principe is er voor elk type kanker een speciale doelgerichte therapie; de behandeling van bijvoorbeeld darmkanker is heel anders dan die van borstkanker.

De specifieke vorm van doelgerichte therapie die bij melanoom past, bestaat uit zogeheten BRAF- en MEK-remmers. Deze medicijnen zijn alleen werkzaam als zich in het DNA van de kwaadaardige melanoomcellen een specifieke afwijking bevindt, namelijk een bepaalde mutatie in het BRAF-gen. Ongeveer de helft van alle patiënten met een melanoom heeft die mutatie.

De vragen en antwoorden in het boekje ‘118 vragen over BRAF- en MEK-remmers bij melanoom’ zijn speciaal opgesteld voor patiënten, maar ook voor familieleden en vrienden die graag extra informatie willen over doelgerichte therapie.

Vragen die in het boekje o.a. aan bod komen zijn:

· Wat is het doel van BRAF- en MEK-remmers bij patiënten met een uitgezaaid melanoom?​

· Wat is het verschil tussen BRAF- en MEK-remmers en immuuntherapie na een operatie?

· Kan ik mijn dagelijks werk blijven doen tijdens de behandeling met BRAF- en MEK-remmers?

Het boekje is gratis te bestellen. Eén exemplaar per adres en zolang de voorraad strekt.

Stuur een e-mail naar secretariaat@stichtingmelanoom.nl Vermeld als onderwerp: "118 Vragen over BRAF- en MEK-remmers bij melanoom", je voor- en achternaam en je adres met postcode en woonplaats.