PER DIRECT is de adjuvante behandeloptie dabrafenib + trametinib beschikbaar

BELANGRIJKE ONTWIKKELING!!

PER DIRECT is de behandeloptie dabrafenib + trametinib voor stadium IIIA, IIIB en IIIC-melanoom beschikbaar in alle 14 melanoomcentra in Nederland.

Deze optie is bedoeld voor melanoompatiënten waarbij sprake is van de aanwezigheid van de BRAF-genmutatie (dit is aanwezig in +/- 50% van alle patiënten met huidmelanoom). Let op dat deze optie alleen beschikbaar is indien je niet langer dan 3 maanden geleden geopereerd bent (en alle nieuwe gevallen vanaf vandaag).

Let op dat dit een aanvullende behandeling is (na operatieve verwijdering van de lokaal aangetaste lymfeklieren, bijvoorbeeld na de poortwachtersklier- of schildwachtklierprocedure waarbij metastasen zijn ontdekt die groter zijn dan 1.0 mm) waarbij er een groot risico is op terugkomst van de ziekte: melanoom stadium IIIA of IIIB of IIIC.

Het grote voordeel van deze aanvullende behandeling - zo blijkt uit de Combi-AD-studie - is dat deze therapie de kans op terugkeer van uitzaaiingen van melanoom bij deze groep patiënten aanzienlijk verkleint.

De behandeling kent echter ook een keerzijde en dat zijn (a) de mogelijk, zware bijwerkingen en (b) de kans dat de ziekte alsnog terugkeert.

We willen iedereen graag nog wijzen op: - de lijst met melanoomcentra in Nederland - de melanoom stadium calculator (hiermee kun je zelf nagaan wat het stadium van de ziekte melanoom in jouw geval is)