Nieuwe vorm van immuuntherapie voor mensen met uitgezaaid melanoom bewijst haar effectiviteit

Baanbrekende resultaten van Nederlandse bodem tijdens kankerconferentie in Parijs

Professor John Haanen en zijn team van onderzoekers van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis hebben op 10 september 2022, tijdens het oncologisch congres ESMO 2022 in Parijs de studieresultaten getoond van de TIL1 studie. Deze studie onderzoekt een nieuwe vorm van immuuntherapie die gebruik maakt van lichaamseigen afweercellen. Deze cellen worden geoogst bij een patiënt met uitgezaaid melanoom door tumormateriaal operatief te verwijderen. De cellen uit dit tumormateriaal worden vervolgens in het laboratorium opgekweekt tot een miljardenleger van effectieve afweercellen. Deze ‘gepersonaliseerde’ afweercellen worden tenslotte specifiek gericht op de vernietiging van de nog aanwezige tumorcellen. Deze cellen worden middels één infuus in de patiënt gebracht.

Studieopzet

De studie was gericht op patiënten met niet operabel melanoom waarbij de eerstelijns immuuntherapie met een anti-PD1 middel, niet aansloeg. In de studie van prof. Haanen werden patiënten verdeeld (middels loting) over 2 groepen. De ene groep werd behandeld met een bestaande tweedelijns immuuntherapie (ipilimumab). De andere groep werd behandeld met de TIL-therapie. De uitkomst van deze studie was uiteindelijk dat de TIL-therapie superieur was in vergelijking met de behandeling met ipilimumab.

Deze resultaten zijn zaterdag 10 september gepresenteerd tijdens één van de meest prestigieuze ‘Presidential Sessions’. Daarom mag geconcludeerd worden dat er een nieuwe optie is gevonden in de strijd tegen uitgezaaid melanoom. Hierbij moet opgemerkt worden dat de behandeling nog niet breed inzetbaar is omdat er o.a. gewacht moet worden op goedkeuring door de EMA. Tot 1 januari 2023 bestaat de optie om voor deze therapie in aanmerking te komen in Nederland. Daarna is het nog onduidelijk wat er gaat gebeuren.

Koen van Elst, voorzitter van Stichting Melanoom zegt hierover het volgende: “Dat deze therapie in Nederland, voor uitgezaaid melanoom, een plaats zal krijgen in de gereedschapskist van oncologen lijkt mij uiterst waarschijnlijk. Daar zijn nu eenmaal de effectiviteitscijfers te goed voor als je die gaat vergelijken met de bestaande optie in de tweedelijn zoals ipilimumab”. Professor Haanen zegt hierover: “TIL kan een mogelijk nieuwe behandeling worden voor patiënten met vergevorderd melanoom”.

Dit onderzoek is uiteindelijk tot stand gekomen middels een samenwerking met o.a. Sanquin, KWF en ZonMW. Ook Stichting Melanoom heeft deelgenomen aan dit onderzoeksproject en actief bijgedragen aan het succes van deze studie. Aan het slot van de plenaire sessie richtte Prof. Haanen een woord van dank aan Stichting Melanoom voor de geleverde bijdrage.

Link naar het nieuwsbericht over TIL van het Antoni van Leeuwenhoek: 'Eigen afweercellen effectief als levend geneesmiddel bij melanoom'

Lees hier het ervaringsverhaal van een Nederlandse melanoompatiënt die succesvol met TIL is behandeld: Mijn Melanoom: Hein