STRIKE A POSE,
CHECK YOUR SELFIE!

Huidkanker staat op nummer één van alle kankersoorten in Nederland.  In 2021 kregen meer dan 80.000 mensen ermee te maken. Uit het onlangs verschenen IKNL trendrapport blijkt dat de cijfers de komende jaren nog veel harder zullen stijgen.

Binnen vijf jaar komen er iedere gemiddelde werkdag,
ieder half uur twee complete voetbalelftallen met huidkanker bij.

Vroege herkenning en behandeling van huidkanker zijn cruciaal.  De Huidmonitor app van Stichting Melanoom is een handige tool die je helpt om je eigen huid in de gaten te houden.

Eyeleen_app_sticker.gif
HUIDMONITOR2.png
Astore.png
Gstore.png

Om  het belang van het zelf checken van de huid onder de aandacht te brengen lanceert Stichting Melanoom binnenkort de campagne: 'Strike a pose, check your selfie!'

MEER OVER DE HUIDMONITOR APP

Facebook banner omslag.jpg

Strike a pose for skin cancer awareness!  #huidkanker #huidmonitorapp

SELFIE TIME

Het advies van dermatologen is om je huid één keer per maand zelf de checken. Met de Huidmonitor app kun je foto's maken van je moedervlekken. En ze vergelijken met onschuldige en verdachte vlekken in de database van de app. Zo kun je zien of plekjes veranderen in de loop van tijd en leer je wanneer je actie moet ondernemen. De app heeft een belangrijke upgrade gekregen, op verzoek van onze gebruikers is het nu ook mogelijk om selfies te maken, foto's toe te voegen en foto's te vergroten om plekjes beter te kunnen bekijken.

LOOKIE LOOKIE

We zijn niet allemaal zo flexibel als Barbapappa. Vind je het lastig om jouw (moeder)vlek te fotograferen? Vraag dan om hulp bij het maken van de foto. Het is sowieso goed als iemand anders jouw huid bekijkt op plekken die je zelf niet goed kunt zien. Zoals je rug, billen, nek, op je hoofd en achter je oren bijvoorbeeld.

JOIN US & WIN!

Weten waar je op moet letten bij het checken van je huid, kan letterlijk je leven redden. Tijdens de campagne geven we daarom via social media tips over hoe je huidkanker kunt herkennen. Hoe meer mensen deze berichten te zien krijgen, hoe beter. Help je mee?

We hebben weer een mooie set GIFs en GIF-stickers gemaakt zodat iedereen op een creatieve manier kan bijdragen aan meer huidkanker awareness.

En we organiseren leuke acties waarmee je toffe sweatshirts, stickers, selfie-sticks en  shoptegoed voor o.a. UV-werende kleding van UV-Fashions kunt winnen!

Vind jij het ook belangrijk dat er bij zoveel mogelijk mensen meer awareness komt? Volg ons dan alvast op social media.

OVER HUIDKANKER

Het overgrote deel van huidkanker wordt veroorzaakt door UV-straling van de zon of zonnebank. Het is dus superbelangrijk om jezelf goed te beschermen als je van de zon geniet. Ook tijdens de wintersport

Wanneer je vaker onder de zonnebank bent geweest of je huid regelmatig door zon is verbrand, heb je meer kans op het krijgen van melanoom of een andere vorm van huidkanker. Mensen met sproeten, lichte huid of lichte ogen, lichtblond of rood haar die van nature makkelijk verbranden in de zon, behoren ook tot de risicogroep.

Maar vergis je niet.

Huidkanker komt in alle lagen van de bevolking voor.

Van jong tot oud, vrouwen, mannen en iedereen daartussen in. En ook bij alle verschillende huidskleuren.

Het is dus voor iedereen belangrijk om z'n huid goed in de gaten te houden. Want hoe eerder huidkanker wordt ontdekt en behandeld, hoe beter.